
We Become What We Behold
- Betyg
- 9.4(30,394 röster)
- Utgiven
- oktober 2016
- Teknik
- HTML5
- Plattform
- Browser (desktop-only)
- Wiki sidor
We Become What We Behold Àr ett avslappnat peka-och-klicka-spel som handlar om nyhetscykler, eller snarare onda cykler och oÀndliga cykler. FÄnga ögonblick med din kamera i detta 5-minutersspel och se hur rutorna och cirklarna reagerar!
Hur man spelar We Become What We Behold
I spelet finns flera karaktÀrer som slumpmÀssigt gÄr omkring pÄ skÀrmen. Det enda du kan göra Àr att fotografera dessa karaktÀrer. NÀr du siktar och skjuter kommer fotot du tar att visas mitt pÄ skÀrmen och visas pÄ en liten TV sÄ att alla kan se det. SÄ var försiktig med vad du bestÀmmer dig för att publicera, eftersom detta Àr spelets kÀrna.
"We become what we behold. Vi formar vÄra verktyg, och sedan formar vÄra verktyg oss."
Spelet inleds med detta citat, som sammanfattar spelets kÀrna.
KaraktÀrer att fotografera
Det finns flera karaktÀrer i spelet. De flesta av karaktÀrerna i början bestÄr av "normala mÀnniskor" med fyrkantiga och runda huvuden. Du kommer att hitta nÄgra efterslÀntrare i gruppen, som ett kÀrlekspar, en man med hatt, en arg man och en syrsa.
Den tjusige mannen med hatt
En av de första karaktÀrerna som kommer in bland de "normala mÀnniskorna" Àr mannen med hatt. Det Àr svÄrt att inte ta ett foto av honom eftersom alla andra foton av normala mÀnniskor Àr mindre Àn tillfredsstÀllande nÀr det gÀller vad som hÀnder nÀr deras foton visas. NÀr du tar ett foto av mannen med hatt och alla andra karaktÀrer ser det fotot, vill alla normala mÀnniskor nu ha pÄ sig en hatt.
Normala tittare med hatt
NÀr du fotograferar en normal tittare med en hatt ser du kedjereaktionen i full effekt. Plötsligt vill ingen ha hatt lÀngre. Den har blivit för populÀr.
KĂ€rleksparet
NÀr du fotograferar det förÀlskade paret, och de Àr pÄ offentlig visning, kommer de snart att skÀmmas. Och du kommer sannolikt inte att se mÄnga kÀrlekspar pÄ gatorna lÀngre. NÀr allt kommer omkring, "Vem tittar pÄ TV för att se folk komma överens?"
Arg person
Det Àr hÀr det blir intressant. NÀr du fotograferar den arga personen, om du inte fÄngar dem nÀr de skriker Ät nÄgon, kommer du att uppmanas att "fÄnga dem nÀr de gör nÄgot." Det enda de gör Àr att skrika, sÄ det Àr nÄgot du letar efter. Ta ett foto av dem som skriker, och media frenzy börjar, aka galna fyrkantiga attacker.
Ilska och rÀdsla multipliceras snabbare Àn kÀrlek i det hÀr spelet
NÀr du vÀl har fÄngat ilska pÄ ett foto Àr det svÄrt att ÄtergÄ till det normala. De vanliga mÀnniskorna kommer att bli alltmer rÀdda för varandra, snubbla pÄ varandra och sedan börjar rutorna och cirklarna vÀnda sig mot varandra. NÀr de normala mÀnniskorna blir röda börjar de hata varandra. NÀr detta hÀnder, och du fotograferar det, börjar vÄldet och hatet utvecklas i en spiral mot ett vÄldsamt klimax.
Egenheten i We Become What We Behold
Det hÀr spelet, som Àr en liten övning i samhÀllskritik, Àr unikt pÄ mÄnga sÀtt.
Det kan spelas helt och hÄllet pÄ fem minuter.
Utvecklaren Àr en indiepersonlighet: Nicky Case, en kanadensisk spelutvecklare och webbdesigner. Hon Àr född i Singapore och hennes arbete har ofta ett pedagogiskt syfte, eftersom hon försöker "hjÀlpa mÀnniskor att förstÄ komplexa system". Hon gör allt sitt arbete tillgÀngligt pÄ sin personliga webbplats och ger anvÀndare som vill det enkla sÀtt att stödja hennes arbete.
Spelet kan anvÀndas fritt av vem som helst pÄ webben. Nicky Case bestÀmde sig för att inte ha nÄgra rÀttigheter till det för egen del, med mÄlet att hjÀlpa spelet att spridas sÄ mycket som möjligt pÄ webben.
Med "We Become What We Behold" vill hon avslöja de onda cirklar som ofta skapas i samhÀllet av den sÄ kallade "Yellow Journalism".
Tips
Syrsor Àr bara syrsor. Ingenting hÀnder nÀr man fotograferar dem.
Funktioner
- Ett litet spel om samhÀllet och medierna
- Att spela hela spelet tar bokstavligen fem minuter
- FÄnga ögonblick som pÄverkar befolkningen
- Kvadrera och ringa in mÀnniskor med olika berÀttelser
- HĂ€rliga konstverk och ljudeffekter
- Ett trevligt lyckligt slut!
Utgivningsdatum
SlÀpptes i oktober 2016 och uppdaterades i oktober 2018.
Utvecklare
Nicky Case utvecklade We Become What We Behold. Stöd utvecklaren.
Plattformar
WebblÀsare (stationÀr och mobil)
Fler spel som detta
We Become What We Behold Àr i en helt egen liga, och om du gillade att spela det kan du blÀddra igenom vÄr kategori med casual-spel för mer. Ett annat spel som du kanske gillar Àr Geometry Dash Online, som testar hur bra du kan hÄlla jÀmna steg med rytmen. Du kan ocksÄ ÄtervÀnda till en klassiker med Bubble Shooter Classic för att fÄ bort tankarna frÄn samhÀllets cykler och istÀllet Àgna dig Ät gammal hederlig klassisk underhÄllning.
Kontroller
AnvÀnd vÀnster musknapp för att fÄnga ett ögonblick